Diarré

Kräkningar och diarré hos hund
Kräkningar är oftast mer oroväckande än diarré. Detta är på grund av att hunden förlorar mer elektrolyter (kalium i detta fall) samt magsyra. Det kan då fortare bli komplikationer än vid diarre. Dessutom är kräkning i mycket större utsträckning förknippat med allvarliga orsaker så som stopp i tarmen förgiftning etc än diarre.

När ska man kontakta veterinär? Om hunden kräks intensivt i mer än 1 timme, eller om den fortsätter att kräkas trots att man svält hunden ett par timmar samt om hunden kräks upp vätskeersättning eller små portioner skonkost. Om hunden har diarré och verkar ha ont i buken, om hunden inte vill äta eller om den får en intensiv diarre, eller att det pågår i mer än 2 dagar, om den blir blodig, eller om din hund får ett påverkat allmäntillstånd, inte vill gå på promenad eller inte vill äta.

Hundar drabbas ofta av mag- och tarmsjukdomar. Kräkning & diarré kan orsakas av att hunden ätit något den inte tål, av olika virus eller bakterier. I lindriga fall blir avföringen lös och smetig, i andra fall sprutar diarrén ur hunden och kan till och med bli blodig.
När hunden kräks och har diarré förlorar den vätska. Efter en tid resulterar detta i vätskebrist och uttorkning. Stora hundar klarar det mycket bättre än små eller unga hundar.

Diarré:ge skonsam kost
Om en hund får diarré bör man ge skonkost eller speciell dietkos. Även vid diarre är det viktigt med ett par timmars vila från matintag då belastningen på mage och tarm behöver minskas. Däremot är det viktigt att de har tillgång till vatten, eller ännu hellre - vätskeersättning. När Ni börjar mata hunden igen ge då små portioner 6-8 gånger under det första dygnet av en lättsmält föda. Öka gradvis portionsstorleken och minska antalet mål gradvis under de första dygnen. Efter ett par dagar kan i regel det vanliga fodret gradvis blandas in.

Kräkningar: svält hunden
Vid kräkning är det lämpligt att helt ta bort maten under ett par timmar och därefter starta med endast vätskeersättning. Detta ger man lite åt gången och ofta. Om hunden får behålla vätskeersättning försöker man med upprepade små portioner av lättsmält föda.

Det finns bra medel, som kan hjälpa när hunden fått diarré. tex Diarsanyl och Canikur. Dessa binder vätska och då blir avföringen fastare. De innehåller även viktiga näringsämnen för kroppen och ämnen som även hjälper tarmen att läka. Finns på apotek eller hos din veterinär.