Tandsten

tandsten tandsten2
Före Efter

Luktar din hund illa i munnen eller har svårt att tugga? Det är mycket vanligt att hundar har tandproblem. På tänderna bildas mjuka bakteriebeläggningar som förkalkas och bildar tandsten (hårda, gulbruna beläggningar). De här beläggningarna orsakar inflammation i tandköttet. Det blir fickbildningar längs tandrötterna som leder till tandlossning. Ibland kan inflammationer i munhålan sprida sig i kroppen och orsaka skador på njurar, lever och hjärta.

Kontrollera hundens tänder
Du kan själv kontrollera din hunds tänder. Lyft upp läppen på överkäken så du kan se hörntand och kindtänder. Tänderna ska vara vita och tandköttet lätt rosa. Många hundar har normalt svart pigmentering på tandköttet.
Däremot tyder ett rodnat eller svullet tandkött och tänder med missfärgningar och beläggning på sjukdom. Då behöver du kontakta din veterinär.

Behandling
För en noggrann tandbehandling på din hund behöver den sövas. Först undersöks tänder och munhåla för att bestämma vad som behöver göras. Tänderna rengörs och tandsten och mjuka beläggningar tas bort med ultraljud.
Om det är lämpligt, kan även tänderna poleras. Det ger en slätare yta och ett bra utgångsläge för tandborstning. Ibland behöver lösa eller skadade tänder tas bort. Tandköttet kan behöva opereras t ex för att ta bort fickbildningar. Slutligen kan tänder och tandkött behandlas med en bakteriedödande lösning.
Efter en noggrann behandling får inflammerat tandkött möjlighet att läka och en eventuell tandlossning hejdas. Ofta behövs även rådgivning om fortsatt behandling. Allt detta kan göras på Djursjukhuset.

Några steg för bättre munhygien på din hund

• Regelbunden tandborstning med en rekommenderad tandkräm är det bästa sättet att förebygga tandproblem.
  • De flesta hundar mår bra av att tugga på märgben, tuggben eller liknande. Det ger tuggmotion och fördröjer bildandet av tandsten.
  • Rätt mat är en del av den förebyggande tandvården. Tänderna behöver arbeta och därför är utfodring med torrt torrfoder bättre än uppblött. Välj ett torrfoder med hög kvalitet som inte behöver blötas upp. En skål med friskt vatten ska förstås alltid finnas framme. På kliniken har vi specialfoder för hundar med tandstens problem.